80 ΧΡΟΝΙΑ JAGUAR

80 ΧΡΟΝΙΑ JAGUAR

ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ:
80 ΧΡΟΝΙΑ JAGUAR - ΜΕΡΟΣ 2

Τα 80 χρόνια της Jaguar σημαίνουν ογδόντα χρόνια εμβληματικού σχεδιασμού. Η οικογένεια της Jaguar έχει αλλάξει με το πέρασμα του χρόνου αλλά τα κληρονομικά χαρακτηριστικά στην σημερινή γκάμα είναι σαφή. Εδώ, παρακολουθούμε μερικές μόνο από τις βασικές σχεδιαστικές στιγμές μας από τις οποίες εξακολουθούμε να αντλούμε έμπνευση σήμερα.

Στο δεύτερο μέρος ξεκινάμε με τη δεκαετία του 1960 και βλέπουμε τη δημιουργία πιο εμβληματικών κληρονομιών. Αυτή ήταν η εποχή που πραγματικά καθιέρωσε τον σχεδιασμό της Jaguar και εξακολουθεί να εμπνέει τα αυτοκίνητα του σήμερα.


 

1960: ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΓΙΚΟ ΕΜΒΛΗΜΑ

 
Η Jaguar E‑type χαρακτηρίστηκε κάποτε ως «ο σπουδαιότερος συλλέκτης για τηγανίτες που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα» από το περιοδικό America’s Road & Track, και από τότε έχει γίνει ένα από τα πιο αγαπημένα παραδείγματα Βρετανικού σχεδιασμού αυτοκινήτων. Η E‑type εμπνέει τον σεβασμό από τη στιγμή που γεννήθηκε ως ιδέα.

Όπως, σε μεγάλο βαθμό, η XK120 πριν από αυτή, όταν η E-type έκανε το ντεμπούτο της στην Έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης το 1961. Επισκίασε όλους τους ανταγωνιστές της. Άλλαξε για πάντα το τοπίο των αυτοκινήτων επιδόσεων. Ενσωμάτωσε τέλεια τη χάρη του αιλουροειδούς του ονόματος Jaguar. Με το απίθανα μακρύ και κομψό καπό και με τον δυναμικό της σχεδιασμό με μονοκόκ, η E‑type συνδύαζε την ομορφιά της φόρμας με την εντυπωσιακή λειτουργικότητα.

Και, με έναν εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 3.8 λίτρων, οι επιδόσεις της ακολουθούσαν την εμφάνισή της. Η ελαφριά, πλήρως αλουμινένια E‑type ήταν η ειδική για αγώνες έκδοση από την οποία κατασκευάστηκαν μόνο 12 ενώ είχαν προγραμματιστεί αρχικά 18. Έγιναν θρύλος, ένας θρύλος που αναβίωσε το 2014 με την παραγωγή των Missing Six.

«Η Jaguar στις δεκαετίες του 1950 και του 1960 ήταν μια πραγματικά τέλεια, μοντέρνα μάρκα. Δεν υπήρχε πολλή συνάφεια και τα αυτοκίνητα δεν είχαν ισχυρή οικογενειακή ομοιότητα αλλά οι θεμελιώδεις αξίες της μάρκας – η αίσθηση ενθουσιασμού, η καθαρότητα – ήταν η κινητήριος δύναμη για τα πάντα.»


IAN CALLUM

Διευθυντής Σχεδιασμού της Jaguar


 

1966: Η ΠΙΟ ΣΠΟΥΔΑΙΑ JAGUAR ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ



Κατασκευασμένη με μεγάλη μυστικότητα, η XJ13 προοριζόταν να αγωνιστεί στο Mans. Αλλά, εξαιτίας των αλλαγών στους κανονισμούς και με την έμφαση στα αυτοκίνητα παραγωγής, ολόκληρο το έργο σταμάτησε.

Η σιλουέτα της XJ13 ήταν ένα αριστούργημα και, παρ’ ότι κατασκευάστηκε μόνο μία, ήταν αρμόζουσα απότιση φόρου τιμής στη εργασία του Sayer που διαμόρφωσε τον σχεδιασμό της Jaguar για πάντα. Μικρών διαστάσεων, ευκίνητη και με έμφυτο χαρακτήρα αιλουροειδούς αποτελούσε και έκθεση για τον θεαματικό κινητήρα V12 που υπήρχε κάτω από το πίσω της παράθυρο.


Αν και δεν απέδωσε ποτέ το αγωνιστικό της δυναμικό, η XJ13 μπήκε στην πίστα το 1971 αποτελώντας μέρος της εκστρατείας προώθησης της E‑type, επιδεικνύοντας τον κινητήρα V12. Η XJ13 υπήρξε η πρώτη Jaguar που εξοπλίστηκε με κινητήρα V12 το 1966.


Κατά τη διάρκεια της κινηματογράφησης, μία από τις ζάντες κράματος μαγνησίου κατέρρευσε και το αυτοκίνητο ανετράπη. Ο Norman Dewis που την οδηγούσε, είχε την ψυχραιμία να σβήσει τον κινητήρα ενώ το αυτοκίνητο βρισκόταν στον αέρα και διέφυγε χωρίς να τραυματιστεί. Η XJ13 ανακατασκευάστηκε και σώζεται σήμερα ως η περισσότερο ανεκτίμητη, ίσως και η πιο όμορφη, Jaguar όλων των εποχών – και τώρα βρίσκεται στη συλλογή Jaguar Heritage.


 

1968: ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΜΙΑΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 
Η Jaguar XJ6 ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο που σχεδίασε ο Sir William Lyons και ήταν απότιση τιμής στην τολμηρή του συμβολή. Ήταν σαφώς περήφανος για τον δικό του σχεδιασμό, και μάλιστα εμφανίστηκε στη διαφημιστική εκστρατεία που χαρακτήριζε την XJ6 ως την «σπουδαιότερη Jaguar που έχει υπάρξει.» Ίσως είχε δίκιο. Η XJ6 αντικατέστησε στην ουσία την υπάρχουσα γκάμα σεντάν της Jaguar και κατάφερε να γίνει η μακροβιότερη δημιουργία του Lyons.

Η σιλουέτα του αμαξώματος της XJ6 ήταν μια θαυμάσια δημιουργία του Lyons, και σε μια εποχή όπου τα άλλα αυτοκίνητα άρχισαν να χάνουν τον χαρακτήρα τους, η ταυτότητα της Jaguar έλαμπε ολοφάνερα.

Η επιρροή της XJ6 γίνεται αισθητή ακόμα και σήμερα. Αυτό ήταν το μοντέλο που ενέπνευσε τον μελλοντικό διευθυντή σχεδιασμού της Jaguar, Ian Callum. Σε ηλικία μόλις 14 ετών, ο Callum έγραψε στον Bill Heynes, αντιπρόεδρο της Jaguar, ζητώντας του να τον συμβουλέψει και εσωκλείοντας κάποια από τα δικά του σχέδια αυτοκινήτων. Η απάντηση του Heynes ήταν ενθαρρυντική, συμβουλεύοντας τον Callum να βελτιώσει την δεξιότητά του μελετώντας την τέχνη και το μηχανολογικό σχέδιο – και λέγοντας ότι ο Callum είχε ταλέντο στην πλευρά της διαδικασίας σχεδιασμού που αφορά το στιλ. Η έμπνευση από την XJ6 και η θετική ανταπόκριση του Heynes, ήταν αυτά που αποκρυστάλλωσαν το ενδιαφέρον του Callum για τα αυτοκίνητα – και στη Jaguar.



 

1975: ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΝΟΣ ΕΜΒΛΗΜΑΤΟΣ

 
Η ευθύνη του έργου της αντικατάστασης της εμβληματικής E‑type έπεσε στον Malcolm Sayer. Η XJ-S που δημιούργησε ήταν ακόμα πιο αεροδυναμική σε σχέση την προκάτοχό της, χάρη στην τρίτη κολώνα σε μορφή επίστεγης αντηρίδας και το κοίλο πίσω της παράθυρο.

Η εφαρμογή νέων κανονισμών ασφαλείας είχε ως συνέπεια την ανάγκη απομάκρυνσης από το ελεύθερο και άνετο πνεύμα της E‑type της δεκαετίας του 1960. Αλλά εξακολουθούσε να παρέχει πολυτέλεια και να ενσωματώνει την τολμηρή προοπτική της Jaguar.

Η XJ-S επίσης αποτελούσε και το ντεμπούτο του τρίτου απολύτως νέου κινητήρα της Jaguar, έχοντας κάτω από το καπό τον νέο εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 3,6 λίτρων. Ο κινητήρας V12 – ανανεωμένος και ο ίδιος - συνέβαλε στον αέρα πολυτέλειας που ενέπνεε ο σχεδιασμός, αλλά αποκάλυψε και το αγωνιστικό του δυναμικό.



 

1996: ΤΟ ΠΙΟ ΕΥΠΩΛΗΤΟ ΣΠΟΡ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

 
Όπως η XK120 παρουσίασε στον κόσμο τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα της Jaguar, η XK8 παρουσίασε την πρώτη Jaguar V8.

Ο σχεδιασμός της άντλησε έμπνευση από τις εμβληματικές Jaguar του παρελθόντος. Αν και πλέον στην ιδιοκτησία της Ford, ήταν αρμόζον ότι τα σχέδια που επιλέχθηκαν για το νέο σπορ αυτοκίνητο της Jaguar ήταν αυτά του Geoff Lawson και της ομάδας σχεδιασμού της Jaguar.

Αυτή η παράδοση είναι εμφανής στον σχεδιασμό, που συνδυάζει παλιά πρόσωπα της Jaguar σε μια δυναμική σιλουέτα που κάλυπτε κάθε σύγχρονη απαίτηση χώρων, ασφάλειας και πολυτέλειας. Η XK8 αργότερα έγινε το ταχύτερα πωλούμενο σπορ αυτοκίνητο στην ιστορία της Jaguar μέχρι τότε.