Τα 80 χρόνια του ονόματος Jaguar σημαίνουν ογδόντα χρόνια εμβληματικού σχεδιασμού. Παρακολουθούμε μερικές μόνο από τις βασικές σχεδιαστικές στιγμές μας από τις τελευταίες οκτώ δεκαετίες. Η σημερινή οικογένεια Jaguar δεν θα ήταν η ίδια χωρίς αυτές.
Στο πρώτο μέρος, βλέπουμε τα πρώτα χρόνια εξέλιξης από το 1935 μέχρι το 1959. Ξεκινάμε με το απολύτως πρώτο μοντέλο της Jaguar και συνεχίζουμε το ταξίδι έως τις επιτυχίες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και τη δημιουργία του πρωτοπόρου τμήματος της αγοράς των σπορ σεντάν.
Το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το σύμβολο του μεγάλου αιλουροειδούς ήταν η SS Jaguar 2,5 l Saloon του 1935. Κατασκευάστηκε κάτω από τη φίρμα Swallow Sidecar, της εταιρείας που πρωτοδημιουργήθηκε από τους William Lyons και William Walmsley το 1922.
Το σεντάν με κινητήρα 2,5 λίτρων ήταν ένα από τα πιο ξεχωριστά και όμορφα αυτοκίνητα της προπολεμικής εποχής, με τον δυναμικό, χαμηλό σχεδιασμό του. Χρειαζόταν ένα νέο όνομα που να αντικατοπτρίζει αυτές τις ιδιότητες, ένα που συνόψιζε τη χάρη και κομψότητα του αιλουροειδούς με την τόσο λεπτορυθμισμένη ισορροπία ισχύος και ευελιξίας. Επιλέχτηκε το Jaguar, και η SS Jaguar δικαιολόγησε τέλεια τη μεταφορά.
Λόγω της κακής φήμης που είχε αποκτήσει το όνομα SS κατά τη διάρκεια του πολέμου, η εξέλιξη προς το όνομα Jaguar έμοιαζε φυσική και το όνομα άρχισε να ισχύει για όλη την εταιρεία το 1945. Γεννήθηκε η μάρκα Jaguar.
Σχεδιασμένη σε λίγους μόνο μήνες από τον William Lyons, η XK120 προχώρησε και έγινε έμβλημα. Δεν δημιούργησε αναταραχή αλλά αίσθηση.
Αυτό ήταν το πρώτο σπορ αυτοκίνητο της Jaguar από τότε που είχε διακοπεί η παραγωγή της SS100 το 1940. Με τα φτερά να κατεβαίνουν χαμηλά σε όλο το μήκος του αυτοκινήτου, η XK120 ήταν θεαματική από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι χαμηλές, ρέουσες γραμμές αντανακλούσαν την αγάπη του Lyons για τις μοτοσικλέτες και μπορεί να βασίζονται στις τεχνικές σχεδιασμού των αεροσκαφών που γνώρισε κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Η XK120 εισήγαγε επίσης την κατακόρυφη οβάλ μάσκα με τα νεύρα, η οποία έγινε υπογραφή Jaguar κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Η XK120 ήταν και μια άσκηση σχεδιασμού και πλατφόρμα δοκιμών για το νέο μοτέρ με τον διπλό εκκεντροφόρο - το οποίο από μόνο του ήταν τόσο επιτυχημένο που χαρακτήριζε τα μοντέλα δρόμου της Jaguar για πάνω από σαράντα χρόνια.
Η C‑Type ήταν αναμφισβήτητα ένα από τα πιο όμορφα αγωνιστικά αυτοκίνητα της εποχής της, εάν όχι όλων των εποχών. Ο William Lyons συνειδητοποίησε έξυπνα τη θετική δημοσιότητα που ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό της Jaguar θα μπορούσε να φέρει στη νεοσύστατη φίρμα του, και έτσι η δουλειά ξεκίνησε το 1951.
Ο ειδικός αεροδυναμικής Malcolm Sayer ήταν ο άνθρωπος πίσω από το ρευστό σχήμα της C‑type, στην οποία διοχέτευσε την εμπειρία του από την βιομηχανία αεροσκαφών. Χάρη στην κλίση του Sayers στον ελαφρύ σχεδιασμό, η C‑type ζύγιζε περίπου 25% λιγότερο από την XK στην οποία βασίστηκε.
Η σπουδαιότερη, ίσως, στιγμή στην ιστορία της C‑type ήταν στο Le Mans. Κέρδισε το 1951, αλλά το 1953 είχε αναμφισβήτητα την καλύτερη του απόδοση. Με τα ελαφριά αμαξώματα και τα εξελιγμένα δισκόφρενα, οι C‑type αποδείχθηκαν σχεδόν άπιαστες – τερματίζοντας στην πρώτη, στη δεύτερη, στην τέταρτη και στην ένατη θέση.
Η D‑Type, με το χαρακτηριστικό της πτερύγιο ουράς, ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε κατασκευή μονοκόκ – δανείστηκε δηλαδή τεχνικές από σχεδιασμό αεροσκαφών.
Ο ειδικός αεροδυναμικής Malcolm Sayer ήταν και πάλι υπεύθυνος. Χρησιμοποίησε προηγμένες αεροδυναμικές αρχές για να δημιουργήσει σχήματα που ήταν εντυπωσιακά αλλά και ολισθηρά και ελαφριά. Η κατασκευή μονοκόκ, που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αποτελεί αναπόσπαστο χαρακτηριστικό της D‑type. Αυτό συνεπάγεται τη χρήση μιας κεντρικής «μπανιέρας» στην οποία κάθεται ο οδηγός, με τα κύρια μηχανικά εξαρτήματα να βρίσκονται στο εμπρόσθιο και οπίσθιο υποπλαίσιο.
Το ρευστό σχήμα της D‑type γεννήθηκε μετά από πολλές ώρες στην αεροδυναμική σήραγγα, ακολουθώντας την αρχή του Sayer ότι η μορφή ακολουθεί τη λειτουργία. Η οβάλ εισαγωγή του αέρα, το καπό που σαρώνει, οι μισοκαλυμένοι πίσω τροχοί, το χαρακτηριστικό και σταθεροποιητικό πτερύγιο ουράς – συνωμότησαν για να παραχθεί ένα από τα πιο όμορφα αγωνιστικά αυτοκίνητα ανταγωνισμού που παρήχθησαν ποτέ.
Η Mark II ήταν μια εξέλιξη για το τμήμα αγοράς των σπορ σεντάν. Πήρε την Mark I – που παρήχθη αρχικά το 1955 - και βελτίωσε ακόμα περισσότερο τον σχεδιασμό. Εμπνευσμένη από την επιτυχία της D‑type, η Mark II ήταν ομοίως άκαμπτη και είχε ανάρτηση στηριγμένη στο υποπλαίσιο. Περιλάμβανε επίσης τον θρυλικό πλέον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα στα 2,4, 3,4 και 3,8 λίτρα.
Η Mark II απέδειξε ότι ο William Lyons δεν είχε χάσει την σχεδιαστική του επιδεξιότητα. Εργαζόμενος στην Mark I του 1955, αντικατέστησε τα παχιά μεταλλικά πλαίσια πόρτας με λεπτό περίγραμμα χρωμίου και αύξησε το μέγεθος του εμπρός και πίσω παρμπρίζ. Το εσωτερικό ήταν ελαφρύ και ευάερο – και μπροστά από την εποχή του.